מה המשמעות של ניהול תחזית בתקופות שונות (חודשי או שבועי) מהם היתרונות והחסרונות בשימוש בתקופות שונות.
במאמר זה אציג את השימושים והמשמעויות של ניהול תחזית בתקופות שונות, כיצד שינוי משך התקופה משפיע על התחזית ואיזו משך תקופה יתאימו לארגון.
התקופה הראשית של התחזית
כל תחזית בנויה מתקופות ראשיות ותקופות משנה, בדיוק כפי שבנויה תוכנית עסקית או תקציב.
ברוב המקרים התקופה הראשית הנה שנה. במקרים מיוחדים ניתן להגדיר את התקופה הראשית למספר שנים או לחלק משנה, למשל תחזית 5 שנים לצורך בניית תוכנית חומש לתקופה ארוכה. במקרים אחרים ניתן להגדיר את תקופת התחזית הראשית לרבעון ואפילו לשבוע.
יש הגיון בהגדרת התקופה הראשית לשנה, מחזור החיים על פני כדור הארץ הוא כידוע שנתי. מחזור החיים משפיע בסופו של יום על כל התעשייה והכלכלה, בני האדם, החיות והצמחים חיים במחזור שנתי, אנו מושפעים מעונות השנה, החגים ומחזור הלימודים, מהמזון ומשעות האור. גם תעשיה שאינה קשורה באופן ישיר לצריכה, כגון תעשיית הפלדה או בניית תשתיות, מושפעים בסופו של דבר מהמחזור השנתי.
גם המחזור החשבונאי הוא שנתי, בכל סוף שנה מפרסמות החברות את הדוחות העסקיים שלהם ומחושב המס והרווח. לכן במרבית החברות נהוג לבנות את התקציב למשך תקופה של שנה.
התקופה המשנית של התחזית
התקופה המשנית היא זמן המחזור בתוך התקופה הראשית. התחזית תחשב את סה"כ הכמות החזויה לצריכה עתידית על פי התקופה המשנית.
לדוגמה: לתקופה ראשית של שנה ולתקופה משנית של חודש, התחזית תחשב סה"כ מכירה צפויה למוצר בחודש, למשך 12 חודשים (שנה).
המבנה המקובל ביותר לבניית תחזית היא תקופה ראשית של שנה ותקופה משנית של חודש. מבנה זה מתאים למחזוריות הטבעית של מחזור החיים והוא אכן מתאים למרבית הארגונים.
תקופה משנית מקובלת נוספת היא שבועית. ניהול תחזית שבועית מתאים בעיקר לתעשייה, שם מקובל לבצע תכנון ייצור שבועי.
בתכנון על פי שבועות יש לקחת בחשבון את שיטת חישוב השבועות. המקרים רבים הארגון פועל על פי שיטת שבועות של 52 שבועות.
במקרים אחרים מקובל לחשב על פי שיטת 53 שבועות (בעקר ארגונים בינלאומיים או חברות הפועלות על מערכות ERP כגון SAP) כאשר בחלק מהשנים קיימים 52 שבועות ובחלק מהשנים קיימים 53 שבועות.
במקרים נדירים משתמשים בתקופה משנית קצרה של יום. במקרים אילו בדרך כלל התקופה הראשית תהיה שבוע או חודש, כך שהתחזית תבנה לשבוע ויום או חודש ויום.
היתרונות והחסרונות בניהול תחזית שבועית או חודשית
כיוון שמרבית התחזיות בנויות מתקופה ראשית של שנה ומתקופות משניות של חודש או שבוע, אני אפרט על ההבדלים בין תחזית שבועית או חודשית (לתקופה ראשית של שנה).
באופן כללי, ככל שתקופת התחזית ארוכה יותר, כך פשוט יותר לנהל את התחזית ולצמצם את טעות החיזוי. זאת כיוון שבתקופה ארוכה מושפעים פחות מהתנהגויות מקריות של השוק ו"נבלעים רעשים מקריים" , או בשפה פשוטה יותר ההתנהגות "חלקה יותר" ופחות "קופצנית".
התחזית מחשבת את הצריכה לתקופה, לכן חישוב הצריכה לחודש אחד תהיה מדויקת יותר מאשר 4 חישובים נפרדים של הצריכה ל 4 שבועות.
דוגמה ויזואלית ניתן לראות בתרשימים של תחזיות שבועית וחודשית של אותם הנתונים בדיוק לאותו המוצר. התחזיות בוצעו על נתוני אמת של חברה ישראלית בעזרת מערכת Forecast Pro שהינה מערכת מתקדמת לניהול תחזיות.
תחזית חודשית למוצר 1
תחזית שבועית למוצר 1 (אותו המוצר מהתחזית החודשית, עם נתונים היסטוריים זהים)
ברור מהתרשימים כי תחזית חודשית פשוטה יותר ומדויקת יותר במונחי טעות תחזית מהתחזית השבועית.
אם כן, מדוע בוחרים ארגונים לבצע תחזית על בסיס שבועי ? כאמור התשובה לכך היא כי אותם ארגונים מנהלים בדרך כלל תוכנית ייצור (או אספקה) שבועית.
האם נידרש שתקופת תוכנית הייצור ותקופת התחזית יהיו שווים ?
בהחלט לא. תקופת התחזית יכולה להיות ארוכה יותר מתקופת תוכנית הייצור. ניתן לנהל תוכנית ייצור שבועית ולנהל תחזית חודשית.
כלומר תקופת התחזית תהיה שווה או גדולה מתקופת תחזית הייצור.
הסיבה לכך הינה שיטת חישוב תוכנית הייצור. תוכנית הייצור מבוססת על חישוב המתייחס לצריכה הנותרת לסוף התקופה. הכלים המרכזים לחישוב תוכנית העבודה הנם ה MRP או Scheduling המחשבים את הכמויות לייצור על פי ייתרת הדרישות. כלים אילו מקזזים את הצריכה החזויה מהייצור שכבר בוצע ומהזמנות שנכנסו. כך מתבצעת תוכנית ייצור שבועית על בסיס ייתרת הצריכה (לאחר קיזוז אוטומטי) ובעדכון הנתונים הרלוונטיים לזמן ריצת חישוב התוכנית.
לכן במרבית הארגונים ניתן לנהל תחזית צריכה חודשית ולנהל תוכנית ייצור שבועית.
ישנם כמובן ארגונים שלהם נידרש וכדאי לנהל תחזית שבועית, ארגונים אילו מנהלים יחסית מעט מוצרים, וכל אחד מהמוצרים מיוצר בכל שבוע. בדרך כלל מדובר בחברות הפועלות בשוק דינאמי המגיב במהירות לשינויים בצריכה.
צור אמיתי, מנכ״ל חברת הייעוץ ASC, המתמחה בליווי חברות וארגונים לשיפור התחרותיות והרווחיות, תוך התמקדות בייעול שרשרת האספקה ובשיפור תהליכים בניהול הרכש, ניהול הייצור, ניהול המלאי, ניהול ההפצה, ניהול התכנון וניהול המכירות והשיווק. הנציגה הבלעדית של תוכנת Forecast Pro בישראל.
ליצירת קשר: 08-9300363 amitai@asc-il.co.il www.asc-il.co.il
לפרטים נוספים