ניהול שינויים ועדכונים לתחזית הצריכה


מאת: צור אמיתי

 

במאמר זה אציג את הכלים לניהול שינויים ועדכונים לתחזית הצריכה.

 

הקמה וניהול תחזיות צריכה כוללת מספר שלבים המאפשרים לקבל תחזית מדויקת. כשלב ראשון אנו בונים קובץ נתונים היסטורי הכולל את נתוני הצריכה היסטורית בפועל. רצוי לנהל קובץ נתונים לתקופה היסטורית ארוכה ככל הניתן, למשל נתוני מכירת חודשיות ל 5 השנים האחרונות. כפי שסקרתי במאמרים קודמים, ניתוח הקובץ בעזרת כלים מתקדמים לניהול תחזיות, כדוגמת תוכנת Forecast Pro, מאפשר לזהות התנהגויות סטטיסטיות ולחשב תחזית לכל שורה בקובץ הנתונים ההיסטוריים. בניגוד לעבודה עם אקסל, שבו אנו מסתפקים בניתוח מספר קטן של נתונים, כלים מתקדמים יכולים להפיק תחזית מדויקת בעזרת ניתוח כמות גדולה של נתונים היסטוריים.

 

בקובץ הנתונים ההיסטורי אנו מגדירים היררכיה של נתונים. לדוגמה: ניתוח המכירות בפועל לפי משפחות מוצרים , לקוח והמוצרים (SKU).

אנו מנהלים את התחזית על פי ההיררכיה שהגדרנו, כלומר לכל שורה בקובץ נפיק תחזית מתאימה.

נסמן את ההיררכיה שהגדרנו במבנה הסטנדרטי: 1-2-3-4 (סה"כ / משפחת מוצרים / לקוח / SKU)

ראה תמונה המציגה את התחזית בדוגמה על פי המבנה ההיררכי:

בדוגמה מוצגת ההיררכיה (בצד שמאל) לסה"כ (Total) משפחות המוצרים (Muffins , Cakes) לקוחות (Stuff-Mart, Grocery-Land, Food-King, Sids-Club) והמוצרים.

תוכנת Forecast Pro מחשבת לכל פריט בהיררכיה את התחזית בעזרת חישובים סטטיסטים של נתוני המכר ההיסטוריים.

 

לאחר חישוב התחזית הסטטיסטית, המבוצעת באופן אוטומטי בעזרת תוכנות מתקדמות, יש לנהל מספר שלבים נוספים המשפרים את התחזית. במאמר זה איני מרחיב ומפרט את השלבים כיוון שהמאמר מתרכז בתהליך השינויים (Overrides), רק אציין כי השלבים הנוספים כוללים תיקון נתונים היסטוריים חריגים (Outliers) , ניהול אירועים (Events) המכיל את כל נושא המבצעים, החגים וכן חוסרים, וניהול משקלים לתקופות (Weights) . בסיום שלבים אילו אנו מקבלים את תחזית סטטיסטית

 

ניהול Overrides – הוספת עדכונים ושינויים לחישוב התחזית הסטטיסטית

חישבנו את תחזית סטטיסטית הטובה ביותר האפשרית על בסיס הנתונים ההיסטוריים. אולם במציאות העתיד אינו מבוסס רק על אירועי העבר. ישנם גורמים רבים המשפיעים על המכירות העתידיות. לא לכל השפעה עתידית על המכירות ניתן לבנות מודל מתמטי. במקרים רבים אנו יודעים להעריך בצורה טובה מה תהיה הצריכה לכל מוצר, לעיתים  אנו יכולים להעריך פחות או יותר בכמה אחוזים יעלה או ירד הביקוש למוצר בעקבות אירועים חיצוניים, כגון התנהגות המתחרים, שינויים בשוק או פעילות שיווקית מוגברת.

 

לצורך כך אנו מנהלים עדכונים לתחזית המשנים את התחזית הסטטיסטית ויוצרים תחזית צריכה המקובלת על כל הגורמים בארגון. בתוכנות מתקדמות לניהול תחזיות כדוגמת תוכנת Forecast Pro, קיים מנגנון משוכלל המאפשר לבצע שינויים בתחזית ותיעוד של אותם השינויים.

 

השינוי הבסיסי שאנו מנהלים ב Overrides הינו "דריסה" של ערך התחזית שחושבה לפריט בערך חדש.

 

ראה תמונת מסך לשינוי התחזית בחודשיים הקרובים

 

בתמונת המסך מוצג שינוי לתחזית למק"ט (SKU) BLU-12-11 ללקוח Sids-Club, התחזית לחודשים יולי ואוגוסט שונו ל 7,500 יחידות בכל חודש. תוכנת Forecast Pro מסמנת את היררכית המק"ט (בעץ ההיררכיה בצד שמאל) בצבע אדום ואת השינויים שבוצעו בטבלה ובגרף התחזית.

 

שינוי התחזית יכל להתבצע בצורה מורכבת יותר. לדוגמה סיכמנו עם הלקוח Food-King על תוכנית הנחות וקידום מכירות למוצרים בקטגוריית Muffins, לכן אנו מעריכים כי הלקוח Food-King יעלה את הביקוש למוצרים בקטגוריה Muffins ב 25% בחודשים אוקטובר נובמבר ודצמבר. במקרה זה השינוי המתבקש הוא ברמה מספר 3 בהיררכיה שלנו ולא ברמה 4 כפי שהצגנו בדוגמה הקודמת. תוכנת Forecast Pro תדע לחשב תוספת של 25% לסך כל התחזית ברמה 3 ללקוח Food-King לקטגוריית Muffins ולחשב לכל מוצר ברמה 4 תחת אותה היררכיה את התוספת היחסית ברמת המוצר.

 

שינוי מורכב נוסף בתחזית יכל להתייחס לשינוי במבנה ההיררכיה. לדוגמה, אנו יודעים כי צפוי חוסר במוצר COR-12-11 וכתוצאה מחוסר זה אנו צפויים לקצץ באספקת המוצר ב 15,000 פריטים בכל חודש. במבנה הסטנדרטי של התחזית בדוגמה שלנו, מוצר COR-12-11 מופיע 4 פעמים תחת לקוחות שונים. כיצד ניתן לקצץ בתחזית המוצר ב 15,000 מוצרים בחודש ולחלק נכון את החוסר בין שורות התחזית של אותו המוצר?. הפתרון לכך הוא לשנת את סדר ההיררכיה מ 1-2-3-4 ל  1-4-2-3 כך שההיררכיה תאפשר להציג את המוצר COR-12-11 כראש הענף ולעדכן את התחזית פעם אחת למוצר. תוכנת Forecast Pro תאפשר לשנות את סדר ההיררכיה ולשמור על עדכוני התחזית בהתאם.

 

ראה תמונת מסך של שינוי סדר ההיררכיה בדוגמה לצורך עדכון השינויים במוצר COR-12-11

 

ראה בתמונה החלון ההיררכיה בצד שמאל, כי מבנה ההיררכיה השתנה ומוצר COR-12-11 מופיע בראש הענף. לתחזית למוצר זה קוזזו 15,000 מוצרים בכל חודש.

 

שינוי נוסף המקובל בניהול Overrides הנו שינוי ביחידות מידה שונות. יחידות מידה הן יחידות המחושבות כיחס המרה מהמידה הסטנדרטית , לדוגמה: מחיר מכר בדולרים, כמות משטחים, משקל בטון וכו. אם נרצה לעדכן את התחזית בשינויים על גידול צפוי במכירות למשפחת מוצרים Cakes ב 25,000$ תאפשר לנו תוכנת Forecast Pro לקבל את נתוני התחזית ביחידת מידה "דולר" וכך נוכל לעדכן את התחזית ברמת ההיררכיה המתאימה (בדוגמה שלנו, רמה 2 משפחת מוצרים Cakes) וביחידת מידה "דולר".

 

ראה תמונת מסך לשינוי התחזית בתוספת של 25,000$ למשפחת מוצרי ה Cakes.

 

בפרק הבא אציג את נושא ניהול תחזית למוצר חדש.

 

צור אמיתי, מנכ״ל חברת הייעוץ ASC, המתמחה בליווי חברות וארגונים לשיפור התחרותיות והרווחיות, תוך התמקדות בייעול שרשרת האספקה ובשיפור תהליכים בניהול הרכש, ניהול הייצור, ניהול המלאי, ניהול ההפצה, ניהול התכנון וניהול המכירות והשיווק.

ליצירת קשר:   08-9300363  amitai@asc-il.co.il     www.asc-il.co.il

לפרטים נוספים

כל הזכויות שמורות ל ASC