תחזית טובה הנה הכלי המרכזי של הארגון לצורך תכנון ובניית תוכנית עבודה לעתיד. בפרקים הקודמים הצגתי בהרחבה שורה של כלים המאפשרים לנו לבנות ולנהל תחזית אמינה למוצרים ושרותים.
בפרק זה הציג כלי נוסף, משקלים ( Weights) המאפשר במקרים רבים לשפר את דיוק התחזית. כדי להסביר מהם המשקלים יש לפרט כיצד מחשבים תחזית סטטיסטית.
חישוב תחזית סטטיסטית
בתחזית הסטטיסטית אנו מחשבים את התחזית העתידית בעזרת נתוני המכר או השרות, או כל פעילות אחרת שנרצה לחזות. הנתונים ההיסטוריים מאפשרים לנו להציב נוסחת חיזוי שתחשב את ההתנהגות ההיסטורית המוצר ותשליך את ההתנהגות המחושבת על העתיד.
נוסחת החיזוי מחשבת את התנהגות הפריט על פני זמן, בחלק מנוסחאות החיזוי ניתן לחשב את הערכים המיצגים" מגמה, מחזוריות ורמה, לדוגמה משפחת הנוסחאות של החלקה אקספוננציאלית, בפרקים הקודמים הרחבתי על הנוסחאות לחישוב התחזית.
חישוב המשקל לכל תקופה
בין היתר מחשבת נוסחת החיזוי את ההשפעה של כל תקופת זמן על התנהגות הפריט, אם התחזית שלנו היא חודשית, לכל חודש בשנה מחושבת ההשפעה על התנהגות הפריט: לחודש ינואר תחושב ההשפעה, וכן לחודש פברואר ולחודשים הבאים עד דצמבר, כך יחושבו 12 ערכים של השפעת התקופה (החודשים) על המוצר, לאורך מספר שנים. כלומר תחושב השפעת ינואר על המוצר בכל שנה, וכך לשאר החודשים.
לדוגמה: בתחזית חודשית למגפיים יחושב ככל הנראה ערכים נמוכים לחודשי הקיץ (השפעה על הצריכה כלפי מטה) וערכים גבוהים לחודשי החורף (השפעה על הצריכה כלפי מעלה).
מקובל לנרמל את החישוב של המשקלים לכל תקופה כך: משקל ללא השפעה = 1, משקל עם השפעה חיובית > 1 (גדול מאחד) ומשקל עם השפעה שלישית < 1 (קטן מאחד).
בתוכנות מתקדמות לניהול תחזיות כדוגמת מערכת Forecast Pro המערכת מחשבת באופן אוטומטי את המשקלים לכל תקופה , לכל שורה בקובץ התחזית ובכל רמה.
ראה תמונה של חישוב המשקלים למוצר בתוכנת Forecast Pro
השפעה חיצונית על המשקלים
חישוב השפעת התקופות על מוצר מניחה כי השפעת כל תקופה זהה, לדוגמה: השפעת ינואר על מגפיים זהה בכל שנה. כלומר ינואר יקבל ערך משקל זהה בכל שנה. ידוע כי בשנים שונות כמות הגשמים בינואר משתנה, לפעמים יורד הרבה גשם בינואר ולפעמים חם ויבש בינואר, תלוי בשנה.
חישוב השפעת התקופה על המוצר היא סטטיסטית וממוצעת. בדוגמה שלנו המשקל שניתן לחודש ינואר לכל תקופת ההיסטוריה והתחזית היה זהה. במציאות בחודש ינואר בשנים מסוימות ירד גשם ובשנים מסוימות היה חם.
לכן חישוב ההשפעה של כל חודש על מוצר מגפיים לא יהיה תמיד מדויק .
כדי לשפר את התחזית, ניתן לתקן את המשקל של כל תקופה בתחזית על ידי הוספת משקלים חיצוניים לתקופות. שינוי המשקלים נעשה רק במקרים שיש לנו יכולת להבין את גורמי ההשפעה על המוצר כתלות בתקופת הזמן. לדוגמה: בדוגמה הקודמת על המגפיים, ברור לנו כי ירידת גשם ומזג אויר קר הם הגורם העיקרי על צריכת המגפיים.
ניתן לתקן את המשקלים שחושבו בתחזית למגפיים על ידי הוספת משקלים חיצוניים, בשנים שבהם היה חם בחודש ינואר נוריד את המשקל (פחות מ 1) ולשנים בהם היה ינואר סוער נעלה את המשקל (מעל 1).
הוספת משקל חיצוני מתבצעת על ידי שיוך של סידרת מספרים המיצגים את המשקלים לכל חודש היסטורי וחודשי התחזית.
ישנן שיטות שונות לקבוע את חישוב המשקלים החיצוניים. לדוגמה: ימי המסחר בכל חודש, בינואר 2014 היו כמות ימי מסחר שונים מינואר 2015 ומינואר 2016, לכן נייצר סידרה של משקלים לפי ימי המסחר בכל השנים ההיסטוריות ובשנת התחזית.
דוגמאות לסדרות משקלים
כפי שרשמתי בדוגמה מעלה, אחד המשקלים המקובלים הוא מספר ימי המסחר או העבודה בכל חודש.
דוגמה נוספת המתאימה למוצרים הנרכשים בעיקר בסופי שבוע, הינה מספר סופי השבוע בכל חודש, לפעמים בחודש אפריל ישנם 4 סופי שבוע ולפעמים 5, על בסיס מספר סופי השבוע נייצר סידרת משקלים לתחזית.
משקלים נוספים יכולים להיות תעריפי החשמל / מים / דלק, ובלבד שנדע או נעריך גם את החודשים העתידיים לתקופת התחזית.
לסיכום: שימוש נכון במשקלים יכל לשפר את התחזית ולהוסיף עידון לחיזוי
בפרק הבא אציג את השיטות והכלים לבניית ממשק בין מערכות התפעול למערכת התחזיות.
צור אמיתי, מנכ״ל חברת הייעוץ ASC, המתמחה בליווי חברות וארגונים לשיפור התחרותיות והרווחיות, תוך התמקדות בייעול שרשרת האספקה ובשיפור תהליכים בניהול הרכש, ניהול הייצור, ניהול המלאי, ניהול ההפצה, ניהול התכנון וניהול המכירות והשיווק. הנציגה הבלעדית של תוכנת Forecast Pro בישראל.
ליצירת קשר: 08-9300363 amitai@asc-il.co.il www.asc-il.co.il
לפרטים נוספים