שדרוג שרשרת האספקה בתעשיית המגופים


בשנים האחרונות, פעילותה של "רפאל תעשיות מגופים" צמחה מאוד. הצמיחה באה לידי ביטוי במורכבותה של שרשרת האספקה: מיגוון המוצרים גדל מאוד, פעילות הרכש התרחבה, התווספו מחלקות ייצור חדשות, התעצמו שיתופי פעולה עם קבלני-משנה, המלאי גדל והמחסנים הורחבו, וכמות המשלוחים ויעדי ההפצה בארץ ובעולם גדלו בצורה ניכרת. שינויים אלה הביאו את הנהלת החברה להחליט על שדרוג מערך שרשרת האספקה, כדי להתאימו לפעילות הצומחת ולצורכי החברה בעתיד. הכתבה להלן מתארת את פרויקט השדרוג ואת הטמעתו בחברה

 

אחד מן הכלים החשובים בניהול חברה יצרנית הוא השליטה על זרימת החומר. מחד, החברה נדרשת לזמינות החומר כדי לספק את מוצריה בזמני האספקה המוסכמים עם הלקוחות, ומאידך, היא נדרשת לצמצם את עלויות האספקה למינימום. ניהול החומר בחברת רפאל תעשיות מגופים (להלן – "רפאל") אינו פשוט. גוף יצוק של מגוף, שמועבר מן המחסן למערך הייצור לצורך ביצוע קדח, ניקלט חזרה למחסן בסיום ביצוע העבודה ומקבל מספר קטלוגי (מק"ט) חדש (גוף עם קדח). מכיוון שישנם גופים יצוקים הזהים בצורתם אך שונים בהרכב החומר, וישנם סוגים שונים של קדחים האפשריים לביצוע בכל גוף, ומתבצעים קידוחים בגופים שונים בו-בזמן, אזי קל לטעות בזיהוי החומר ולפגוע בתהליך האספקה.
חברת רפאל פועלת בשוק תחרותי המאופיין במגוון רחב של מוצרים הנרכשים בדרך כלל בכמויות קטנות. עיקר פעילות הייצור מוגדרת כייצור להזמנות ( Make to order) עובדה המחייבת את רפאל לפתח רמת תגובתיות גבוה וניהול שרשרת אספקה זריזה, קרי, יכולת להגיב במהירות על הזמנות לקוחות, הדורשים מגוון גדול של מוצרים בפרקי זמן קצרים מאוד. זה מחייב יכולות גבוהות מאוד של תכנון ושל ניהול החומר. מכאן, שמערך ניהול שרשרת האספקה על כל מרכיבב נדרש להיערך מחדש, כדי להתמודד בהצלחה עם דרישות השוק וההתפתחויות הגלובליות

הנהלת רפאל החליטה לשדרג את הכלים ואת שיטות העבודה בשרשרת האספקה, כדי להתאימם לגידול בפעילות ולאתגרים העתידיים העומדים בפני החברה. הנהלת החברה בחרה בחברת "אמיתי ייעוץ אסטרטגי ASC" (חברה המומחית בייעוץ לניהול מיטבי של שרשרת האספקה) לבצע את פרויקט השדרוג.
מיפוי שרשרת האספקה וגיבוש המלצות לשינוי
חלקו הראשון של הפרויקט עסק במיפוי שרשרת האספקה ובבחינה של חלופות לניהולה. המיפוי כלל את הרכיבים הבאים: פעילות מחלקת המכירות, מבנה עצי המוצר (Bill of Materials) [BOM], תהליכי התכנון וניתוב החומר במחלקת התפ"י, תהליכי הרכש, תהליכי הייצור וההרכבה, תהליכי העבודה במחסן, וכו'. הממצאים והחלופות הוצגו להנהלת החברה והתקבלה החלטה לשפר את רמות התכנון, הבקרה והשליטה

על בסיס תהליכי הליבה הקיימים.
ההמלצות כללו, בין-השאר, את הרכיבים הבאים:

1. הקמת מחסני חומר ייעודיים, התומכים בתהליך האספקה. קרי, הקמת מחסן ייעודי לכל מרכז ייצור בשרשרת האספקה, ולדוגמה: מחסן חומר-גלם התומך במחלקת העיבוד, מחסן חומר-מעובד התומך במחלקת הגימור, מחסן חומר-גמור התומך במחלקת ההרכבה, וכו'. כל אחד מן המחסנים מנהל הן את מלאי החומר הנרכש לתהליך הייצור הייעודי ("Buy") והן את מלאי החומר המיוצר עבורו ("Make"). הקמת מערך מחסני החומר הייעודיים הביאה לשיפור ניכר בבקרה על המלאי ובשליטה על ניהול מק"ט החומר בתהליכי הייצור וההרכבה.

2. שינוי שיטת הניפוק למרכזי הייצור – מניפוק על-פי משיכה ("Pull") לניפוק על-פי דחיפה ("Push"). בתהליך החדש, מחלקת התפ"י מעבירה פקודות ניפוק למחסנים והם דוחפים את החומר למרכזי הייצור הייעודיים. בדרך-כלל, שיטת הניפוק על-פי משיכה נתפסת כעדיפה, ועם זאת, בניתוח תהליך האספקה של רפאל נמצא, ששיטת הדחיפה הולמת יותר את צורכי החברה והצורך לשפר את רמת התגובתיות והבקרה בשרשרת האספקה. כיום מחלקת התפ"י שולטת בדחיפת החומר למרכזי הייצור, היא מגדירה מנות בכמות אופטימאלית יותר לייצור, וכל זאת, בסדר הקדימויות הרצוי.

3. חסימת האפשרות לדווח על "מלאי שלילי" במערכת המידע. מלאי שלילי עלול להיווצר כאשר אין דיווח מדויק על קליטת חומר למלאי ועל ניפוקי החומר מן המלאי. פעולת החסימה במערכת נעשתה, כדי להבטיח אמינות מלאי גבוהה. נוסף על-כך, התהליך הממוחשב דורש לשריין מראש את החומר במערכת עבור כל פקודת ניפוק לפקודת עבודה (פק"ע), שמחלקת התפ"י מאשרת.

יישום הפרויקט
יישום פרויקט שדרוג מערך שרשרת האספקה חייב טיפול בהיבטים הבאים:
1. התאמות פיזיות במבני המחסנים כדי להתאימם לתהליך החדש של זרימת החומר.
– הקמת מבנה חדש לצורך אחסון תוצרת-גמורה (תוצ"ג) והכנת משלוחים. גובהו של המחסן הוא 9 מטרים וקיבולתו תואמת את צורכי העתיד של החברה. המחסן כולל: מערכת אחסון של משטחים ושל מכלים במשקל כבד; אזור טיפול במשלוחים, הכולל מתקני הרמה ומכונות אריזה; ורחבה לצורך המכלת מכולות לייצוא והעמסת משאיות.
– הקמת מחסן למחלקת ההרכבה עם יכולת ניפוק מהירה להרכבות רבות, המתבצעות במקביל.
– ארגון מחדש של מחסני העיבוד והגימור, כדי להתאימם בצורה מיטבית לתהליך החדש. ובכלל זה, הגדרה מחדש של שטחי האחסון והתפעול במחסנים, והקמת מערכות מידוף חדישות, התואמות את צורכי האחסון.
2. ביצוע שינויים בתהליכי העבודה במערכת המידע הארגונית (Enterprise Resource Planning) [ERP] והטמעתם.
– ביצוע שינויים בתשתיות המערכת.
– פיתוחים והגדרות, כדי להתאים את המערכת לשיטת העבודה החדשה, ובכלל זה: פיתוח טפסים חדשים מבוססי בר-קוד, המלווים את החומר החל משלב הרכש וכלה באספקתו כמוצר מוגמר ללקוחות.
– הקמת עמדות דיווח ממוחשבות ברצפת הייצור וההרכבה, המאפשרות לעובדי הייצור לדווח על כל פעולה שהם מבצעים בזמן-אמת.
– הקמת עמדות מחשב עם מדפסות בר-קוד בכל המחסנים. זאת, כדי למחשב את תהליכי העבודה במחסנים.
– מחשוב מלא של תהליכי ההמכלה והפקת מסמכי המשלוחים ללקוחות, כולל שקילת משטחי סחורה יוצאים ותיעוד נתוני המכולות.
3. ביצוע שינויים בתקני כוח-האדם והדרכת העובדים על ביצוע העבודה במתכונת החדשה.
– הקמת צוותי עבודה ייעודיים לכל המחסנים.
– הדרכת עובדי התפ"י, המחסנים, הייצור וההרכבה, ובכלל זה: ליווי בשטח בהטמעת תהליכי העבודה החדשים.
– חלוקה ברורה של אחריות ושל סמכות במערך החדש של שרשרת האספקה.
4. עדכון נתונים הנדסיים, הדרושים להטמעת השיטה החדשה.
סיכום
הפעילות במתכונת החדשה היא רק בתחילת דרכה ויש להתאזר בסבלנות, כדי לבחון לעומק את תוצאותיה ולהשוותם ליעדים שהוגדרו בפרויקט השדרוג. עם זאת, כבר כיום אפשר לומר, כי הושגו שיפורים בכמה תחומים:
 שיפור ניכר באמינות המלאי. התהליך החדש שיפר את הדיווח ויצר הפרדה פיזית במיקום החומר בתהליך הייצור. טעויות בזיהוי חומר מתגלות מיד והן מטופלות בזמן-אמת.
 שיפור ביכולות התכנון וניתוב החומר. כיום מחלקת התפ"י מקבלת מידע בזמן-אמת והיא יכולה להפעיל את המחסנים ואת מרכזי הייצור על-פי סדר הקדימות המתעדכן במהלך יום העבודה. השיפור ביכולות התכנון וניתוב החומר הביא לשיפור משמעותי בתגובתיות של החברה.
 שיפור בניהול קבלני-המשנה. קרי, ניהול מדויק יותר של קבלני-המשנה, ללא חריגות במלאי החומר ובביצוע פקודות העבודה.
 הצפת בעיות בזמן-אמת. התהליכים החדשים מאפשרים זיהוי מהיר של בעיות, זאת כיוון שהשיטה החדשה מחייבת לטפל בחריגים ולעדכן את ביצוע הפעולות במערכת המידע בזמן-אמת. זה מאפשר להגיב במהירות באמצעות פעולות מתקנות.
השיטה החדשה במערך שרשרת האספקה מאפשרת להנהלת רפאל לקבל תמונה מלאה ומעודכנת על תהליכי האספקה במפעל. עובדה זו מאפשרת למנהלי החברה ליישם כלי דיווח מתקדמים ולקבל החלטות ניהוליות בזמן-אמת.
מי היא חברת רפאל תעשיות מגופים?
חברת רפאל תעשיות מגופים (1975) בע"מ [Raphael valves industries (1975) Ltd] נוסדה בשנת 1949 והיא היצרנית הראשונה בישראל בתחום המגופים והשסתומים. כיום רפאל היא חלק מקבוצת TALIS העולמית. רפאל מייצרת מיגוון מגופים, מערכות שליטה ובקרת נוזלים, ונוסף על-כך היא משתתפת בפרויקטים רחבי היקף, בעולם בכלל ובארץ בפרט. כיום רפאל מספקת את פתרונות ההגפה לכל תעשיית המים, ובכלל זה: אספקת המים, תשתיות ומערכות מים וביוב, מערכות מיזוג אוויר ואינסטלציה, מפעלי תעשייה, כיבוי אש, חקלאות ומכרות. רפאל מוסמכת לתקני 9001 ISO.
לפרטים נוספים על חברת רפאל צפו באתר: http://www.raphael.co.il/
חברת אמיתי ייעוץ אסטרטגי ASC צפו באתר www.asc-il.co.il

לפרטים נוספים

כל הזכויות שמורות ל ASC